Uztura speciāliste kliedē mītus: Sviestmaizē mājo visa veselīga uztura piramīda

Uztura speciāliste kliedē mītus: Sviestmaizē mājo visa veselīga uztura piramīda

Mūsdienu sabiedrībā popularitāti gūst zema ogļhidrātu satura diētas, kā arī tendence izvairīties no glutēna. Visticamāk, tas ir iemesls, kāpēc sviestmaizes guvušas nepelnīti sliktu slavu, taču – nepelnīti! Uztura speciāliste Liene Sondore lauž mītus par sviestmaižu neveselīgumu, sakot, ka tās satur pilnu veselīga uztura piramīdu - no graudaugiem maizē, līdz pat dārzeņiem, olbaltumvielām, kā arī veselīgajiem taukiem. 

Maize – vienkāršākais veids, kā iekļaut graudaugus uzturā

Galvenā sviestmaizes sastāvdaļa ir maize – sviestmaižu uzturvērtība arī lielā mērā ir atkarīga no tās izvēles. Maize kā viens no graudu produktiem kopā ar dārzeņiem un augļiem, veido pārtikas piramīdas pamatu.

Graudaugus ieteicams ēst piecas līdz sešas reizes dienā – sviestmaize ir viens no vienkāršākajiem un garšīgākajiem veidiem, kā iekļaut graudaugus ikdienas uzturā.

Izvēlies sev piemērotāko maizi

Lai izveidotu sev vispiemērotāko sviestmaizi – tādu, kas ne tikai remdē izsalkumu, bet arī dod enerģiju, ir būtiski ņemt vērā vismaz dažus no sekojošiem faktoriem: cik liela ir attiecība starp garīgo un fizisko slodzi manā ikdienā, kādi ir mani ēšanas ieradumi, kas man garšo, kad es ēdīšu sviestmaizi. 

Piemēr, aktīvajiem un radošajiem studentiem ieteicams baudīt tādu sviestmaizi, kas dod enerģiju, spēku un uzmundrina. Šai receptei lieliski derēs "Fazer" tostermaize, ko papildina bekons, Čedaras vai kāds cits siers, gurķu mērce un zaļumi. Šāda sviestmaize dos enerģiju un nodrošinās olbaltumvielas organismam. 

Sportistu sviestmaizes pamatā var būt gan pilngraudu, gan maize ar graudiem un sēklām. Lūk, viens ieteikums – "Fazer" rudzu gardēžu doniņas rudzu maizes šķēle ar graudiem un sēklām, no rīta cepta vēršacs, tomāts, zaļumi, sparģeli, rīvēts cietais siers. 

Māmiņām, kuras visu dienu pavada ar bērniem, ieteicams lietot sviestmaizi ar augstu šķiedrvielu saturu, kas sniegs enerģiju visai dienai. Dažādi dārzeņi palīdzēs sasniegt šo mērķi. Piemēram, "Fazer" sēklu doniņas "Dzīvā" sēklu maizes šķēle, ko apsmērē ar sviestu, krēmsieru un bagātina ar tvaicētām bietēm vai avokado. Gards papildinājums maizei būs arī kaltētie tomāti eļļā. 

Savukārt tie, kas visu dienu pavada birojā vai tiekoties ar citiem cilvēkiem,  lieliski derēs maizīte ar augstu olbaltumvielu saturu – piemēram, maize ar dārzeņiem vai graudaugiem. Šajā sviestmaizē labi iederēsies liesa putna gaļa vai liesa zivs, kā arī piena produkti - biezpiens vai siers. Maizīti ieteicams papildināt ar dārzeņiem – salātiem, gurķiem, sīpoliem, tomātiem, papriku, seleriju kātiem, spinātiem u.c. zaļumiem – veselīgas piedevas sniegs papildus šķiedrvielas, vitamīnus, minerālvielas. 

Uztura speciāliste uzsver - pievērsiet uzmanību tam, kas tiek smērēts uz maizītēm.

Mūsu iecienītā izvēle – sviests – jāklāj ļoti plānā kārtiņa. Tikai tik daudz, lai tas palīdzētu noturēt to, ko liekat uz maizes virsū! Gatavojot sviestmaizes, atcerieties par dažādību – uz maizītēm var smērēt kaņepju sviestu, labas kvalitātes olīveļļu, riekstu/sēklu eļļas, zaļumu mērces, krēmsieru, guakamoli vai ļoti populāro humusu. Humuss maizītei piešķirs vēl augstāku olbaltumvielu saturu, kas ir ļoti svarīgi vakariņās.

Lielveikalā internetā NuKo.lv iespējams iegādāties visas iepriekšminētās sastāvdaļas izcilai maltītei!

Receptes

Lai ikdienišķo maltīti padarītu par svētkiem jūsu garšas kārpiņām, iesakām izmēģināt kādu no šīm receptēm, kas būs lielisks ēdiens, ko likt galdā dažādās svinībās vai vasarā tik ļoti iemīļotajā piknikā!

Fazer GARDĀ baltais klaips ar cāļa krūtiņas-dārzeņu plācenīšiem  

Sastāvdaļas:

* Fazer GARDĀ Baltais klaips - 2 šķēles
* Burkāni - 1 gab.
* Milti - 1 ēd. karote
* Paprika - 2 ēd. karotes
* Cāļa krūtiņa - 150 g
* Grieķu jogurts - 1 ēd. karote
* Avokado - 2 šķēlītes
* Sarkanais sīpols - 2 ripiņas
* Sāls - pēc garšas
* Pipari - pēc garšas
* Čedara siers - 1 šķēle
* Tomāts - 2 šķēles
* Salātlapas - 2 lapas

Pagatavošana:

Cāļa krūtiņu sagriež mazos kubiciņos, sajauc kopā ar sarīvētiem vai sīki sagrieztiem burkāniem, miltiem, papriku, grieķu jogurtu un garšvielām.

Cep maizes šķēles izmēra plācenīti 185 grādu sakarsētā cepeškrāsnī 17 minūtes vai uz vidējas uguns uz pannas 4-5 minūtes no katras puses.

Uzliek pa virsu sieru, lai tas mazliet pakūst.

Uzgrauzdē maizes šķēles tosterī, pa virsu liek salātlapas, avokado šķēlītes, sacepto plācenīti ar sieru, tomātu, sīpolu un otru maizes šķēlīti.

Fazer GARDĀ rudzu klaipa sviestmaize ar sparģeļiem un vēršaci 

Sastāvdaļas:

* Fazer GARDĀ Rudzu klaips - 2 šķēles
* Sparģeļi - 8 gab.
* Ola - 1 gab.
* Sviests - 1 ēd. karote
* Sāls - pēc garšas
* Tomāts - 1 gab.
* Pipari - pēc garšas
* Cietais siers, smalki rīvēts - pēc garšas

Pagatavošana:

Uzkarsē pannā sviestu, apbrūnina maizes šķēles, noliek malā.

Sparģeļus notīra, nogriež tiem apmēra 2 cm no gala daļas. Katliņā vai pannā uzvāra ūdeni ar sāli. Blanšē tajā sparģeļus apmēram 3 minūtes. Pārvieto tos ledus ūdenī un nokāš.

Pannā uz vidējas uguns izcep vēršaci un apsāla to.  Pārber ar cieto sieru un ļauj tam nedaudz pakust.

Tomātu sagriež šķēlītēs.

Uz maizītes kārto sparģeļus, tomātu un olu vēršaci, un “aiztaisa” ciet ar otru maizes šķēli.

Vislabāk ēst ar nazi un dakšu, jo olas dzeltenums ar pakusušo sieru būs kā lieliska mērce, kuru pārdurot, tā iztecēs laukā un pārklās visu maizīti.

Lai labi garšo!

30/05/2019
Atstāt komentāru

Lūdzu, uzgaidiet...